Ohjeet on tietenkin tärkeä osa työtä!
Kun on aaatu vaihdelaatikko irti niin tulee esiin kytkinasetelma
Sitten lähetään purkamaan kytkintä
Ja kytkin levy
Sitten esille saatiin vauhtipyörä joka kyseisessä autossa on kaksoismassa vauhtipyörä
Kaksoismassavauhtipyörän on tarkoitus on vähentää kampiakselista tulevia vääntövärinöitä normaalia vauhtipyörää paremmin ja tasata moottorin käyntiä.
Sitten kytkimen keskitys
Tässä siis keskitettiin kytkinlevy ja paineasetelma siihen tarkoitetulla työkalulla
Sitten aloitetaan kasaus
Vaihteiston alusta löytyy painelaakeri ja irroitushaarukka joita kytkin tarvitsee toimiakseen. Painelaakerin tehtävä on painaa paineasetelmaa joka vapauttaa kytkin levyn --> voima ei välity vaihteistoon ja siten mahdollistuu vaihteen vaihto. Kuvassa näkyvä siirto haarukan tehtävä on painaa painelaakeria.
Suraavaksi täytyy rasvata kytkinakselin booritus ja painelaakerin liukupinta jotta painelaakeri liikkuu siinä helpommin.
Sitten vielä vaihdelaatikko vielä kiinni ja homma on valmis
Nyt on kytkin ja vaihteisto kiinni taas
Kytkimen toiminta:
Elikkä kun painat poljinta neste välittyy pääsykinteristä työsylinteriin joka työntää irroitushaarukkaa.
Irroitushaarukka taas työntää painelaakeria joka taas painaa paineasetelmaa jonka seurauksen se vapauttaa kytkinlevyn ja voima ei enään välity moottorista vaihteistoon
Tehtävä onnistui hyvin ja samalla ymmärsin paremmin kytkimen toiminnan
Tekijät: Niko.s & Riku.m
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti