Tässä tehtävässä mitattiin picoscoopilla antritieto eri komponenteistä
Johdot
Pico mittaus läpäri
ensiö puolan mittaus,käyrästä selviää
ohjaus virta sinisellä ja
jännite punasella.
tässä kuvassa näkyy maadoitus.
ensiöpiiri..
picon kytkentä ohje.
Puola ensiöpiiri
Tässä videossa näkyy puolan ensiöpiiri eli ohjaus virta sinisellä ja jännite punaisella.
Puolan ohajusvirta kasvaa hetkellisesti ja sitten katkeaa täysin joka tekee suuren jännite piikin.
Kampiakseli
kampiakselin hihna pyörässä on hampaistus
josta luetaan induktiivisella anturilla hampaistusta,
tietyssä kohdassa on pidempi hammasväli josta
moottorin ohjaus saa tiedon esim 1 männän asennnosta silloisella hetkellä.
kyseisestä käyrästä pystyy tarkkailemaan esim katkoksia.
Nokka-akselin ohje käyrä
nokka-akselin ohje arvot minkä laiselta käyrän pitäisi näyttää.
tässä mittauksessa mitattiin nokka-akselin HALL anturia.
hall anturista saadaan ns kanttikäyrää,
Nokka-akselin asento mitataan jotta moottorin ohjaus saa tietää sytytyksen ja polttoaineen syötön.
ja kampiakselista saadulla pyörintänopeuden tiedolla voidaan ohjata sytytyksen ennakot ja
polttoaineen syöttö hyväksi.
yleistoisio adapteri.
yleistoisio adpterilla puolien mittausta.
Puolan mittaus
Puola on rakenteeltaan kela jonka käämissä on kaksi osaa pienjännitekäämi (ensiö) ja suurjännitekäämi (toisio) jotka on käämitetty rautasydämen päälle.
Toiminnassa pienjännitekäämin kautta jaetaan aluksi sähkövirta akusta mikä synnyttää puolan rautasydämeen mangeettikentän.
Kipinän synnyttämiseksi virta äkisti katkaistaan avaamalla katkojan kärjet,
tällöin magneettikentän purkautuminen indensoituu toisiokäämin korkeajännitteen joka purkautuu kipinänä tulpan kärkien kautta
Lambda mittaus
lambda on happitunnistin joka on pakoputken alkuosassa se on moottorinohjausjärjestelmän keskeinen osa.
se mittaa pakokaasun jäännöshapen määrää ja välittää siitä tiedon moottorinohjausjärjestelmälle joka muuttaa ilman ja polttoaineen seoksen sopivaksi.
Ilmamassa mittaus
Sen tehtävänä on mitata kuinka paljon ilmaa moottoriin menee jotta ilman sekaan osataan sekoittaa oikea määrä polttoainetta.
mittarilta tieto kulkee eculle joka laskee oikean seossuhteen ja sytytysennakon.
Tekiät: Niko ståhlberg, Vesa Ahonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti