maanantai 1. joulukuuta 2014

Pakokaasumittaus

Teimme pakokaasumittausharjoituksen koulun toyota harjoitusmoottoriin.
Ensin kone kysyi
valitsimme nelikaasu.

Sitten kone lämmitti itsensä
Lämmityksen jälkeen valitsimme valikosta tarkastuksen,
jonka jälkeen koneesta piti valita katalysaattorimalli.
Sitten kone käski laittaa anturin pakoputkeen
Jonka jälkeen laitoimme tärinä anturin ja kierroslukumittarin.
Kone käski lämmittää moottoria.
 Seuraavaksi kone käski nostaa kierrokset 2000-3000rpm noin 30 sekunnin ajaksi jonka jälkeen tiputimme kierrokset tyhjäkäynnille


 Sitten tiputimme kierrokset joutokäynnille.
 Tämäkin kesti noin 30 sekunttia.
 Kone sanoi että tulokset olivat hyväksytyt

Kierrokset nopealla joutokäynnillä (2000-3000 rpm)

CO: (hiilimonoksidia) oli 0.06
Raja-arvo oli 0.03

Lambda: 1.016
Raja-arvo oli 0.97-1.03

CO2: (hiilidioksidia) 14.4

O2: (happea)0.39

HC: (hiilivetyä) 0031
Raja-arvo oli 100

Jouto- eli tyhjäkäynnillä (n.800rpm)

CO: (hiilimonoksidia)0.02
Raja-arvo oli 0.5

CO2: (hiilidioksidia)14.4

O2: (happea)0.52

HC:(hiilivetyä) 0035
Raja-arvo oli 100

Bensa käyttöisten ajoneuvojen pako- kaasupäästöjen tarkastuksessa mitataan joutokäynnillä CO-, HC-, O2- ja CO2-pitoisuudet ja vastaava moottorin pyörintänopeus. Katalysaattorilla varustettujen autojen osalta tulee olla mitattuna lisäksi korotettu pyörintänopeus ja sitä vastaavat CO- , HC-, O2- ja CO2-pitoisuudet ja lambda-arvo. Lambda-anturi on happitunnistin, joka on sijoitettu pakoputken alkuun. Se on yksi moottorinohjausjärjestelmänkeskeinen osa. Se mittaa pakokaasunjäännöshapen määrää ja välittää siitä tiedon moottorinohjausjärjestelmälle. 

Omasta mielestä tehtävä onnistui hyvin. 

Tehtävää tehdessä käytetään turvakenkiä, haalareita sekä käytimme pakokaasuimuria.

Tekijät: Riku M. Niko S. Tomi R. Vesa A


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti