sunnuntai 21. joulukuuta 2014

Puristuspaine mittaus

Elikkä tehtävänä oli tehdä puristuspaine mittaus jonka tein koulun toyota celica harjoitusmoottoriin


Aluksi piti katkaista bansan syöttö joka kävi helposti irroittamalla liittimet suuttimilta.

Sitten piti irroittaa sytytys tulpat.

Tulpat kannattaa laittaa järjestykseen että saa ne sitten jälkeen päin samaan reikään mistä se on otettukkin.

Sitten jotta moottoria saatiin pyöritettyä piti siihen laittaa akku booster kiinni.

Sitten vaan laitettiin puristuspaine mittari tulpan reikään ja startataan siten että mittari liikahtaa 5-8 kertaa tämä tehdään joka sylinteriin peräkkäin.

Ohjearvo puristuksissa on 9,8-13,2 bar:ia
Itse sain kaikista sylintereistä 20+ bar:ia johtunee ehkä eri mittarista tai epäonnistuneesta mittauksesta

Elikkäs tässä oli käynyt nii että oli dieselin mittakortti bensa autoa mitatessa joten tulokset on väärät.

Dieselmoottorissa on korkeammat puristuspaineet koska dieselmoottoria ei sytytetä kipinällä vaan se syttyy paineella kun taas bensamoottorissa on sytytystulpat jotka antaa kipinän ja polttoaine ilma seos syttyy ilman suurempaa painetta. Dieselissä on pelkät hehkutulpat jotka lämmittää moottoria jotta polttoaine ilmaseos syttyy pelkän paineen avulla.





Tehtävä onnistui hyvin eikä ollut vaikea ja opin tekemään sen oikein.

Työturvallisuuteen kuuluu turvakengät ja haalarit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti