Oppimistehtävän
tarkoituksena on oppia startin toiminta, osat ja purku & kasaus
Tässä on starttimoottori
Ensin avattiin startin rungon pää jotta saadaan esille ankkuri
Tässä rungon pää on auki ja sieltä paljastuu ankkuri
Tässä kuvassa näkyy ankkuri, startin runko sekä solenoidi
Tässä irroitettiin solenoidia.
Solenoidi on kytkin, joka kytkee käynnistystilanteessa virran startin ankkurille.
Tässä on ankkuri.
Ankkurikäämin
toiset päät on kiinnitetty kommutaattoriliuskiin.
kommutaattorin
avulla saadaan ankkuriikäämin virta oikeansuuntaiseksi.
Ankkurin päässä
tarvitaan hiiliharjat, jotta sähkövirta saadaan johdetuksi ankkurille.
Toinen hiiliharja
maadoittaa ankkurivirtaa, toinen välittää virtaa ankkurille.
Ankkuri päässä on
hammaspyörä, mikä pyörittää auton moottorin vauhtipyörää käynnistyssessä
Startin ankkuri
sijoitetaan käynnistimen rungon sisälle.
Startin rungossa
ovat kiinni kenttäkäämit, joiden magneettikenttä pyörittää virrallista ankkuria
käynnistyksen aikana.
Tässä on solenoidi
Tässä on
vapaakytkin ja työntöhaarukka sekä planeettapyörästö.
Vapaakytkin estää
startin hajoamisen starttauksen aikana jos auto on jo käynnissä.
Työntöhaarukka
kytkee solenoidin toisen navan käynnistettäessä.
Planeettapyörästö hidastaa startin pyörintä nopeutta mutta lisää vääntömomenttia.
Planeettapyörästö hidastaa startin pyörintä nopeutta mutta lisää vääntömomenttia.
Tässä mitattiin startin herätevirtaa
Tässä mitattiin käynnistysmoottorin virtaa.
Tässä mitattiin + puolen jännitehäviötä.
+ Puolen jännitehäviö saa olla max. 0.5V jotenka tässä ei ollut liikaa jännitehäviötää
Tässä mitattiin - puolen jännitehäviötä.
- Puolen jännite häviö saa olla 0.2 - 0.3V
Tässä kaikki siis konnossa.
Ensimmäisessä mittauksessa se oli 0.6V joka oli liikaa mutta kun puhdistettiin - liitännät niin tulos laski.
Tässä mitattiin akun jännite startatessa.
Startatessa jännite ei saa pudota alle 9.6v ja täytyy startata 15sekunttia.
Tämä akku on siis täysin kunnossa.
Starttimoottorin
toiminta:
Startin toimintaa
ohjataan virta-avaimella.
Virta-avaimen
käänäminen startti asentoon saa solenoidin kytkemään päävirran startille ja
ankkuri pyörittää moottoria.
Käynnistysmoottorin
teho: 0.3 - 10 kw riippuen startista
Akun lepojännite ja
jännite startatessa: Lepojännite 12 - 13V, startatessa vähintään 9.6V
Jännitehäviö +/-
puolella: + puolella max 0.5V, - puolella 0.2 - 0.3V
Oppimistehtävä
onnistui mielestämme hyvin eikä ollut kovin vaikea.
Tehtävässä täytyi
käyttää haalareita hanskoja ja turvakenkiä.
Niko Ståhlberg, Riku Matilainen ja Tomi Kuisma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti