Tässä oppimistehtävässä piti purkaa ja kasata laturi sekä oppia miten virta ja kuormitus vaikuttaa.
Ensin irroitettiin hihnapyörä.
Sitten irroitettiin tuuletin.
Sitten rungosta ruuvit irti
Lisää ruuveja irti rungosta.
Sitte irroitettiin vetopääty
Sitten poistettiin säädin ja hiiliharjat
Tässä säädin ja hiiliharjat.
Sitten staattori irti ja ruuvit jotka pitää roottorin paikallaan takarungossa
Tässä vetopääty ja takarunko
Tässä staattori ja roottori (ei irroitettu toisistaan koska ei irroitettu tinattuja johtoja)
Tässä näkyy staattori ja tasasuuntain.
Eli laitettiin yleismittarin johdot akun plus ja miinus napoihin ja
ja käytettiin autoa n.3000 rpm.
Latausjännitteen kuuluisi olla 13.5- 14 välillä jotenka mittaus tulos oli ok
Tässä mitattiin pluspuolen jännitehäviö, jännitehäviö saa olla
enintään 0.4-0.5V. Jännitehäviö mitattiin akun plusnavasta ja laturin plus(navalta). Mittaus tulos oli 0.3 eli hyvä.
Tässä mitataan miinuspuolen jännitehäviö, Jännitehäviö saa olla enintään
0.1-0.15V. Jännitehäviö mitattiin laturin rungosta ja akun miinusnavasta.Ja koska mittaus tulos oli 0.05V se on hyvä.
Virta laturin toimiessa pienellä ja suurella teholla.
Virtapihti laturin johdoissa ja akun kuormituslaite akun navoissaeli käytettiin konetta 3000rpm ja kuormitettiin akkua ja mitattiin
antaako laturi luvatun määrän virtaa eli toimiiko laturi. Mittaustuloksista
voidaan todeta että laturi on vielä hyvässä kunnossa koska se antaa luvatun
määrän virtaa eli noin.80A
tässä latausvirta tyhjäkäynnillä on yli 30A eli riittävä.
Eli tässä mitattiin kuinka paljon laturi lataa akkua kun
laitettiin kaikki valot päälle.Tekijät Riku Matilainen, Niko Ståhlberg ja Tomi Kuisma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti