keskiviikko 5. marraskuuta 2014

Kytkimen purku & kasaus


Tässä tehtävässä olisi tarkoitus purkaa ja kasata bmw 323i:n kytkin


Ohjeet on tietenkin tärkeä osa työtä!

Sitten ei muuta kun irroittamaan vaihdelaatikkoa

Sitten startin irroitus

Kun on aaatu vaihdelaatikko irti niin tulee esiin kytkinasetelma

Vaihdelaatikko irti!

Sitten lähetään purkamaan kytkintä
Sitten irroitettiin paine asetelma 

Ja kytkin levy

Sitten esille saatiin vauhtipyörä joka kyseisessä autossa on kaksoismassa vauhtipyörä
Kaksoismassavauhtipyörän on tarkoitus on vähentää kampiakselista tulevia vääntövärinöitä normaalia vauhtipyörää paremmin ja tasata moottorin käyntiä.

Sitten kytkimen keskitys
Tässä siis keskitettiin kytkinlevy ja paineasetelma siihen tarkoitetulla työkalulla

Sitten aloitetaan kasaus

Vaihteiston alusta löytyy painelaakeri ja irroitushaarukka joita kytkin tarvitsee toimiakseen. Painelaakerin tehtävä on painaa paineasetelmaa joka vapauttaa kytkin levyn --> voima ei välity vaihteistoon ja siten mahdollistuu vaihteen vaihto. Kuvassa näkyvä siirto haarukan tehtävä on painaa painelaakeria.
Suraavaksi täytyy rasvata kytkinakselin booritus ja painelaakerin liukupinta jotta painelaakeri liikkuu siinä helpommin.

Sitten vielä vaihdelaatikko vielä kiinni ja homma on valmis

Startti kiinnitettiin tässä välissä


Nyt on kytkin ja vaihteisto kiinni taas

Kytkimen toiminta:
Elikkä kun painat poljinta neste välittyy pääsykinteristä työsylinteriin joka työntää irroitushaarukkaa.
Irroitushaarukka taas työntää painelaakeria joka taas painaa paineasetelmaa jonka seurauksen se vapauttaa kytkinlevyn ja voima ei enään välity moottorista vaihteistoon


Tehtävä onnistui hyvin ja samalla ymmärsin paremmin kytkimen toiminnan

Tekijät: Niko.s & Riku.m

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti