keskiviikko 23. maaliskuuta 2016

Kannen koneistus tehtävä

Tässä tehtävässä koneistin opelin kannen.

Aloitettiin pesemällä kansi.
Sitten lähdettiin purkamaan venttiilejä kannesta
Venttilin jousi painetaan kasaan ja venttiilin varresta otetaan holit pois jolloin jousen ja lautaset saa pois
Kun kaikki venttiilit on purettu otetaan venttiilivarren kumit irti.
Kun kaikki kumit on irti irroitetaan aluslautaset ja putsataan niiden alta.
Tässä kuvassa venttiilit jouset lautaset ja holkit ne kannattaa laittaa selvään järjestykseen jotta kasaus vaiheessa tietää mikä on mistäkin.
Sitten kansi suoristukseen
Kansi kiinnitetään jotta se ei liiku suoristuksen aikana.
Kun kansi on kiinni ja suorassa pöydällä asetetaan terä oikealle korkeudelle ja aletetaan suoristus.
Koneessa on teränpyörimisnepeuden, liikkumis-suunnan, liikkumisnopeuden ja terän korkeuden säädöt.
Kansi jouduttiin ajamaan 3 kertaa koneessa jotta se saatiin suoraksi.
Kun kansi saatiin suoraksi niin käyttin läppäämässä elikkäs venttiilit paikalleen.
Kone testaa pitäälö venttiili jos tulos menee yli -0,6 venttiilit pitävät.
Pitävyys testataan imu- ja pakopuolelta.
Sitten venttiilit tahnattiin.
Venttiilin reunaan laitetaan tahnaa.
Sitten venttiili paikalleen ja sitä pyritetään kantta vasten joka hioo/puhdistaa
Kun venttiilit oli tahnattu menimme laittamaan paikalleen aluslautaset.

Sen jälkeen laitoimme paikalleen venttiilivarrenkumit siihen on oma työkalu
Sitten vaan kumit paikalleen.





















Sitten venttiilit paikalleen niihin laitetaan samalla vähän öljyä.
Sitten venttiilit kasattiin loppuun.
Seuraavaksi jouset ja lautaset paikalleen.
Sitten jousipainetaan kasaan ja venttiiliin laitetaan holkit paikalleen.
Holkkien laittoon on oma työkalu joka helpottaa niiden paikalleen laittoa huomattavasti.
Kun kaikki oli kasattu venttiilin päähän lyötiin tuurnalla ja vasaralla jotta holkit asettuu.
Sitten vielä läpättiin kansi että venttiilit varmasti pitävät.






















Venttiilit pitivät joten kansi oli valmis.!





Tekiä: Niko Ståhlberg, Tomi Rutanen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti